> kultura > divadlo > nová divadelní hra Elfriede Jelinek: Wut
„Dělejte si s tím, co chcete,“ měla říct. Devátá spolupráce mezi Nicolasem Stemannem, německým režisérem a Elfriede Jelinek, rakouskou dramatičkou, slaví v těchto dnech triumf v Michově. Hra, nesoucí název Wut (Vztek), se zabývá aktuálním tématem terorismu. Na příkladu pařížských útoků loňského ledna. Inscenace bez přestávky trvá čtyři hodiny.
„Má zvyk psát rychleji než její stín,“ píše o Jelinek, nositelce Nobelovy ceny u roku 2004, francouzský večerník Le Monde, „realita ji ale vždy dostihne.“ Mnichovské Kammerspiele nebyla v polovině měsíce dubna, kdy měla stostránková hra premiéru, místem žádných demonstrací. Překvapivé, dalo by se dodat, neboť tomu tak nebylo vždy. Kontroverzní dramatička, jež se v říjnu dožívá 70 let, se ostatně již nějaký čas neúčastní svých představení.
Jakkoliv Jelinek tentokrát nedala žádné inscenační pokyny, je zřejmé, že letitá spolupráce s režisérem Stemannem pro ni tvoří dostatečnou záruku. Ikonické a groteskní postavy, často symbolického až božského vyznění, jsou toho dokladem. Chybí jen Mohammed, i když je v jedné groteskní situaci přeci jenom zmíněn.
Hlavním tématem Vzeku ale není náboženství, ale mnohem více stav myšlení, v němž chybí soucit. Převládá vztek. Autorka se nechala slyšet, že Vztek bude její posledním divadelním kusem. Skutečně? V Mnichově se její Wut hraje do 26. května 2016.
Ve hře Jelinekové nechybí groteskní a ikonické postavy. |
„Má zvyk psát rychleji než její stín,“ píše o Jelinek, nositelce Nobelovy ceny u roku 2004, francouzský večerník Le Monde, „realita ji ale vždy dostihne.“ Mnichovské Kammerspiele nebyla v polovině měsíce dubna, kdy měla stostránková hra premiéru, místem žádných demonstrací. Překvapivé, dalo by se dodat, neboť tomu tak nebylo vždy. Kontroverzní dramatička, jež se v říjnu dožívá 70 let, se ostatně již nějaký čas neúčastní svých představení.
Jakkoliv Jelinek tentokrát nedala žádné inscenační pokyny, je zřejmé, že letitá spolupráce s režisérem Stemannem pro ni tvoří dostatečnou záruku. Ikonické a groteskní postavy, často symbolického až božského vyznění, jsou toho dokladem. Chybí jen Mohammed, i když je v jedné groteskní situaci přeci jenom zmíněn.
Hlavním tématem Vzeku ale není náboženství, ale mnohem více stav myšlení, v němž chybí soucit. Převládá vztek. Autorka se nechala slyšet, že Vztek bude její posledním divadelním kusem. Skutečně? V Mnichově se její Wut hraje do 26. května 2016.
Žádné komentáře:
Okomentovat