Ačkoliv hlavní sezónou, na kterou se každý rok ve Francii čeká, bývá tzv. literární podzim, ani nový rok 2018 není na nové a pozoruhodné tituly skoupý. Jedním z autorů, který stojí za pozornost je kontroverzní francouzský spisovatel Régis Jauffret. Nakladatelství Gallimard vydalo na počátku roku jeho nový titul: Mikrofikce 2018, v originále Microfictions 2018.
Právě o něm si budeme ve studiu nyní povídat s literárním kritikem a publicistou Josefem Brožem. Dobré jitro!
Moderátorka: V našem kontextu může působit tvorba Régise Jauffreta trochu zvláštně. Před dvanácti lety vydal u nás Odeon jeho knihu s názvem Blázinec. Od té doby nic. Myslíte, že je to zasloužené?
Host: Ne, samozřejmě že není. Bude to patrně tím, že je originální. A nakladatelé, jak známo, rádi sahají po osvědčených autorech a tématech. A pokud ne, musí mjít silnou marketingovou podporu již v zahraničí. Tvorba Régise Jauffreta nemá myslím u nás navíc žádného srovnání: je výjimečná, ale není právě příliš snadná.
Pokud nejste amatérem toho, čemu se ve Francii říká „faits divers“, a dříve se tomu říkalo také „černá kronika“, můžete být dost vedle. I když s tou „černou kronikou“ to je dobrá metafora. Jauffret je velmi, ale velmi temný. Mimochodem, začít u nás vydání knihy Blázinec jistě nebyl špatný nápad, ale ty „mikrofikce“ by myslím byly lepší. Jeho blázni, o nichž píše, jsou totiž vlastně obyčejní lidí, skoro bych řekl: současníci.
První knihu s názvem Mikrofikce vydal Jauffret v roce 2007. Obsahuje celkem 500 novel, spíše mikro-novel, v rozsahu stránka a půl, obvykle podle abecedy v jakémsi slovníkovém formátu, formálně jde o monology, v nichž se postava zpovídá.
Moderátorka: Pokusme se představit Jauffreta trochu více…
Jauffret o těchto lidech, které bychom mohli nazvat marginální, na okraji, i když jsou často uprostřed davu, a mezi námi, píše již dlouho. Jeho zaujetí těmito lidmi se datuje od 90. let, kdy dokonce založil společnost a vydával revue s názvem Dossiers criminels (Kriminální složky). Od roku 2007 provozuje stránky s názvem „interview Génération“, kde si můžete přečíst filmové rozhovory, nikoliv se slavnými lidmi, ale právě těmi „lidmi na okraji“: bezdomovci, uprchlíky, ale i puberťáky nebo stávkujícími. Dostalo se mu vedle podpory, také častých odsudků, a to ve chvíli, kdy se ve svých dílech inspiroval skutečnými událostmi v již zmiňované „černé kronice“.
V roce 1998 vydal například knihu Histoire d´amour (příběh lásky), kde se hlavní postavou stal násilník, jenž vypráví o způsobu, jakým znásilnil. Dostalo se mu několika dopisů s výhružkou „trestu smrti“. V roce 2010 jeho román Sévère (Přísný) odvyprávěl příběh, založený na skutečném osudu bankéře Édouarda Sterna, který byl zavražděn svou milenkou. Rodina bankéře proti němu podala oznámení a chtěla ho hnát před soud. Tehdy se na jeho obhajobu postavilo několik jiných spisovatelů, mezi nimiž byli například: Michel Houellebecq, Virginie Despentes, Christine Angot, Philippe Djian, Philippe Sollers, Frédéric Beigbeder, Yann Moix a filozof Bernard-Henri Lévy.
V roce 1212 byl román zfilmován. Patrně největší skandál ale vyvolal téhož roku, tedy v roce 2012, svou knihou Claustria, v níž se zabývá aférou Fritzl, známou i u nás, kdy po dlouhých 24 let věznil Rakušan Josef Fritzl svou dceru ve sklepě svého domu: kromě toho, že ji pravidelně znásilňoval, porodila mu sedm dětí, z čehož tři nikdy nespatřily světlo světa“. Název je slovní hříčkou mezi „klaustrofobií“ a „Rakouskem – Austrií“, a v německých zemích i v Rakousku vyvolal doslova pozdvižení. Rakouský tisk nazval knihu „voyeurskou, hloupou a lacině nenávistnou vůči Rakušanům“.
Moderátorka: Vypadá to, že se tento spisovatel nebojí. Jaký je ale jeho styl?
Host: Nejde o žádného Prousta. Jeho styl je suchý, ostrý, věcný: trochu jako rány nožem. Častým rysem je i jakási cyničnost, přítomnost násilí. Přesto nelze snadno označit tohoto autora pouze jako autora „skandálních knih“. I ta nová kniha „mikropříběhů“ s vročením 2018 obsahuje opět na 500 mikropříběhů, které na krátkém formátu nabízí komické, banální, kruté i zcela fantaskní příběhy. Postavy se střídají jako na střelnici: pedofil, cynický novinář, policista, slídil, bezdomovec, nemilované dítě... jejich prostřednictvím popisuje autor naši často velmi bláznivou, ale převážně temnou část našich životů.
Žádné komentáře:
Okomentovat