pondělí 29. února 2016

Oscar 2016 zasvítil na holywoodský rasismus!

> kultura > filmy > ceny Oscar 2016
Pravidelné šílenství kolem Oscarů zná letos své vítěze
Každoroční šílený spektákl vyhlašování cen Oscarů ani tentokrát nezklamal. I když mnohem více vypovídá o stavu amerického vidění světa, než o povaze mnohem různorodější filmové tvorby. Triumfem byl zejména pro snímek Spotlight (Nasvícení). Nejvíce zlatých sošek získal Šílený Max: Zběsilá cesta (šest z deseti nominací). Poprvé ocenění obdržel herec Leonardo DiCaprio za roli ve filmu Revenant. Letošní 88. ročník americké Akademie filmového umění a věd, jak se Oscar oficiálně nazývá, se ovšem nesl zejména v duchu polemiky o rasismu Holywoodu.

> kompletní výsledky Oscarů naleznete na stránkách akademie.

„Vítejte na ceremoniálu Oscarů, známém také jako oceňování bílých lidí,“ zahájil svůj uvítací projev černošský moderátor Chris Rock. „Pokud by byli nominováni moderátoři, neměl bych ani tuto práci,“ dodal vzápětí.

Již od pátku před oscarovým víkendem bylo jasné, že právě téma „holywoodského rasismu“ bude hlavním tématem udílení cen. Komik Rock sám téhož dne na svém twitterovém účtu zveřejnil zrnící černo-bílé video, jež doprovodil slovy: #BlackOut (Výpadek světla/Zatemnění).

Za nejlepší film byl vyhlášen snímek Spotlight, jejž režisér Tom McCarthy natočil ve stylu novinářské investigace deníku Boston Globe, jenž jde po stopách pedofilního skandálu, krytého katolickou církví. Film, natočený podle skutečných událostí, vypráví příběh skupiny amerických novinářů, kteří během dvanácti měsíců pátrali uvnitř katolických institucí po ostře tabuizovaném tématu. Na konci práce týmu, který nesl krycí označení Spotlight (Nasvícení) bylo zjištění, že katolická církev po desetiletí tajila a chránila osoby, které se dopouštěly sexuálních deliktů na nezletilých.

Již podruhé se mohl na pódiu Dolby Theater radovat mexický tvůrce Alejandro Gonzalez Iñarritu, neboť za nejlepšího herce byl vyhlášen, již třikrát v minulosti nominovaný, herec Leonardo DiCaprio za roli v jeho filmu The Revenant, líčící osudy lovce Hugha Glasse.

Mexický tvůrce sám získal ocenění za nejlepší režii téhož snímku, což z něj již nyní činí legendu: tu před ním získali po sobě pouze John Ford (1941, 1942) a Joseph L. Mankiewicz (1950, 1951). Loni si odnesl totiž tutéž cenu za snímek The Birdman (Ptáčník).

S podobným skandálním tématem, jenž nese rysy sexuálního zločinu, přišel i film Room (Pokoj), v němž rovněž podle skutečné události (dívky zneužívané a proti její vůli i zadržované v Rakousku svým věznitelem) zazářila herečka Brie Larsonová - a odnesla si Oscara za nejlepší ženský herecký výkon. Přesvědčivost, s jakou mladičká herečka ztvárnila po léta vězněnou ženu, je ohromující. Film, k němuž napsala scénář irsko-kanadská spisovatelka Emma Donoghueová vychází z kauzy Fritzl, podle níž ona sama napsala stejnojmennou novelu, jež byla nominována v roce 2010 na Man Booker Prize. Příběh je vyprávěn z perspektivy mladého chlapce Jacka, syna zadržované ženy. Příběhu se ujal režisér Lenny Abrahamson.

Co se týče počtu ocenění, nejvíce si odnesl titul Šílený Max: Zběsilá cesta (Max: Fury Road) - režiséra George Millera - z celkového počtu deseti nominací získal šest, a to za: zvukovou montáž, zvukový mix, stříh, kostýmy, líčení a dekoraci.

Za nejlepší zahraničí film v cizím jazyce si odnesl snímek maďarského režiséra Lászlóa Nemese: Saulův syn, zabývající se tragickým tématem zvlštních jednotek, známých jako tzv. sonderkomanda, složená z vězňů koncentračních táborů, zejména židů, kteří byli donuceni zprovoznit chod plynových komor.

Žádné komentáře:

Okomentovat