pátek 28. ledna 2022

Aukční síň Sotheby's se raduje z prodeje Botticelliho Muže smutku

kultura > umění > aukce > > obchod > pozdní obraz Sandra Botticelliho

Vzácný a dojemný obraz renesančního tvůrce Sandra Botticelliho, jenž zobrazuje vzkříšeného Krista z počátku 16. století, se prodal na čtvrteční aukci newyorské za 39,3 milionů dolarů (45,4 milionů dolarů s poplatky). Obraz byl součástí 1. části prodejní aukce Starých maleb a soch.

Aukční dům propagoval obraz Muž smutku jako „určující mistrovské dílo Botticelliho pozdní kariéry“, kdy byl umělec ve svém pozdním věku „hluboce zbožným a oddaným stoupencem ohnivého kazatele soudného dne Girolama Savonaroly“.

Mistrovské dílo, jež nesplnilo (zcela) očekávání

Navzdory tomu, že Sotheby‘s považuje tento prodej za úspěšný, neboť se jedná o druhý nejlepší výsledek „za posledních pět let“ ve svém druhu, autoritativní měsíčník The Art Newspaper soudí, že aukce „nesplnila zcela očekávání“. Odhad byl totiž předběžně stanoven na 40 miliónů dolarů.

„Prodej odstartoval jarní sezónu uměleckého světa a pokračuje v horké sérii, která začala minulý rok, když se hlavní světové aukční domy odrazily od globální pandemie s pomocí přílivu sběratelů toužících po uměleckých trofejích domácích jmen,“ píše The Wall Street Journal.

Výsledek prodeje lze přesto považovat za mimořádný, dodává The Art Newspaper, jelikož jde o druhou nejvyšší cenu za Botticelliho v aukci, totiž hned za loňskou „hvězdnou položkou“ raného díla Botticelliho: Portrét mladého muže držícího rondel. Dílo, nabízené z pozůstalosti realitního magnáta Sheldona Solowa, bylo prodán za rekordních 80 milionů dolarů (92,1 milionů dolarů s poplatky).

Nabídka pozdního Botticelliho, namalovaného kolem roku 1500 temperou a olejem na panelu, byla zahájena na úrovni 33 milionů dolarů a nakonec přilákala celkem tři telefonické zájemce. Polodlouhé deskové vyobrazení vzkříšeného, ale stále pevně svázaného Krista, oblečeného do skládaného karmínového rouchu s rukama zkříženýma na hrudi, jenž ukazujíce rány po ukřižování, je i přes těžký závoj laku považováno experty za fascinující.

Kolem jeho vlasů po ramena a trnové koruny je ovinut baletním způsobem houf miniaturních andělů, vybavených spasitelovými mučicími nástroji. To dodává dílu fantastickou a divoce vynalézavou auru. Zajímavostí je, že obraz skrývá ještě pod malbou náčrt jiného díla, na němž Botticelli načrtl podobu madony, jež připomíná podobou typ řeckých ikon. 


Tvrdí se, že Botticelli, který se v pozdním věku stal stoupencem kazatele Savonaroly, produkoval v pozdním období obrazy, jež se jen málo podobaly jeho slavnějšímu a smyslnějšímu ranému dílu, jež reprezentují zejména Zrození Venuše (1485-86) nebo Jaro (1470-80s), uméstěné v galerii Uffizi ve Florencii. 

„Je to kontroverzní obraz,“ tvrdí Nicholas Hall, newyorský obchodník se starými mistry, „který lidé silně cítí. Jsou tací, kteří nemají rádi pozdního Botticelliho a jeho fázi ve stylu Savonarola, která je považována za přehnaně zbožnou a strohá.“

Obraz se naposledy prodal v aukční síni Sotheby’s v Londýně v listopadu 1963 za 10 000 liber a koncem 70. let byl předním Botticelliho expertem Ronaldem Lightbownem připsán mezi „obrazy z dílny a školy“. Současné kurátorské autority, včetně Keitha Christiansena z Metropolitního muzea umění a Lawrence Kantora z galerie umění Yaleské univerzity, dílo ovšem připisují samotnému mistru.

Botticelli není Leonardo, alespoň na aukci

V souvislosti s touto aukcí nelze nemyslet na Leonardův obraz Salvator Mundi, který se v roce 2017 prodal v newyorské síni konkurenčního domu Christie’s prodal za neuvěřitelných 450,3 milionů dolarů (s poplatky). Prodej vzbudil naprostou senzaci, ale i velké pochybnosti, do jaké míry jde o skutečné dílo Leonarda da Vinci. 

Film režiséra Andrease Koefoeda: Ztracený Leonardo, který se věnuje tomuto uměleckému, obchodními, ale vposledku i politickému fenoménu, dorazil po Spojeném království v těchto dnech i na kontinentální Evropu.

Zatímco Salvator Mundi byl znovuobjeven po desetiletích v naprostém neznámu a jeho autenticita byla vášnivě diskutována, Botticelliho byl ukryt anonymní rodinou, která ho koupila za 28 000 dolarů v roce 1963, málo viděný, ale jeho původ je v poslední době nezpochybnitelný.

„S ohledem na to vypadá Botticelli jako výhodná nabídka, píše ironicky The Art Newspaper. Sotheby’s, která podobně jako před lety Christie‘s, neposkytla žádné podrobnosti o identitě anonymního telefonního dražitele, tím vyvolala a klepy, že za prodejem stojí bývalý „přivolávač deště“ aukční síně, totiž Loïc Gouzer a jeho nová společnost Particle, která učinila na obraz silnou finanční nabídku.

„Měl jsem klienta, který měl zájem,“ řekl Gouzer před aukcí, „a ten mne požádal o radu."

Žádné komentáře:

Okomentovat