> literatura > britská > historie > > exkluzivně na Recenze a kritika
Triumf! Britské sdělovací prostředky dopředu zvučně ohlašují v těchto dnech vydání posledního dílu historické trilogie s názvem The Mirror & The Light (Zrcadlo a světlo), kterou započala spisovatelka Hilary Mantelová, oceněná prestižní Bookerovou cenou hned dvakrát, svými díly Wolf Hall (2009, č. Argo 2010) a Předveďte mrtvé (Bring Up the Bodies, 2012, č. Argo, 2013).
Literární událost desetiletí?
„Od úvodního odstavce s ostrým břitem až po dramatický konec o 863 stran později je poslední díl historické trilogie s názvem The Mirror & The Light vynikající až do poslední karmínové kapky," píše píše britský list The Independent.
Stejně jako předchozí dvě části má i tento třetí díl „epické proporce", poznamenává The Guardian, a doplňuje, že i tento závěrečný díl je ve všech ohledech „napínavý, překotný, temně komický a ohromně inteligentní, stejně jako jeho předchůdci".
Dílo, jejíž vydání je v nakladatelství Fourth Estate, jež je součástí gigantického řetězce HarpersCollins, naplánováno k vydání na 4. března, má již nyní o pozornost postaráno. Knihkupectví ohlašují, že budou pro velký zájem čtenářů, kteří si dílo již objednali, otevírat již dříve. The Financial Times míní, že toto dílo bude „jednou z publikačních událostí desetiletí". Její tudorovský antihrdina Thomas Cromwell, pravá ruka krále Jindřicha VIII., v podání Mantelové doslova nově „definoval celý žánr historické fikce", soudí The Financial Times.
Pouze list The Telegraph se trochu ošívá, když píše, že tento třetí díl je „trochu neohrabaný", ale i tak „stále brilantní". Knihkupectví Waterstones na Piccadilly každopádně připravuje na 5. března speciální akci s Mantelovou, jež připomíná časy, kdy se stály o půlnoci extatické fronty na nejnovějšího Harryho Pottera. Již nyní, píše The Telegraph, předběžné objednávka překročily svým počtem objednávky u zatím posledního díla The Testaments (Zákony) kanadské spisovatelky Margaret Atwoodové.
Jak je to možné, že její knihy mají takový úspěch? Diarmaid MacCulloch, profesor historie církve na Oxfordu, kterého citují The Financial Times, tvrdí, že to, co odlišuje Mantelovou od ostatních historiků, je nejen styl, ale především literární vhled, ona „kombinace hlubokého ponoření do období, s její výraznou schopností vytvářet věrohodné osobnosti na základě svých znalostí“.
Cromwell jako vtělení současných úzkostí
Kniha, která pokrývá období posledních čtyř let Cromwellova života - od smrti Anny Boleynové (1536) až po Cromwellovu vlastní exekuci (1540) - dosahuje mistrovské dimenze zejména v zobrazení „intrik na královském dvoře", zdůrazňuje The Independent. „Zachycuje atmosféru místa, které se dusí samo v sobě“, kde ponížení je tou nejzákladnější ingrediencí, jež se na dvoře podává v hojné míře, mezi všemi královskými rádci.
„Cromwell, bývalý obchodník s oděvy je ve středu většiny machinací. Je neustále ostražitý. U všech dveří umisťuje stráže,“ dozvídáme se o jeho bezpečnostních opatřeních v listu. V době, kdy „člověk může vstoupit branou jako váš přítel a změnit strany, zatímco přechází přes nádvoří", jak lakonicky míní Mantelové Cromwell, se ani nebylo nelze divit. Cromwell byl podle ní velký inscenátor: vše bylo pro tohoto muže s „malými, rychlými očima“ a „černým srdcem“ představením.
Období mezi lety 1536 až 1540 je poznamenané povstáními, v nichž se „Anglie hroutí do sebe, jako dům ze slámy“, píše Mantelová. Král Jindřich VIII. se obává, že Evropa, na dohled přes kanál, považuje Anglii za snadné „nízkovisící
ovoce“, zemi „vyčerpanou hrou“. Postava králova prvního ministra a důvěrníka Thomase Cromwella, jehož Reformace, jak upomíná The Guardian, sice zahrnovala „vybílení zdí, jimiž ale prosvítaly staré tváře“, má „překvapivě svěží“ rysy v „každém okamžiku“. Příběh o lidech, kteří jsou pro nás tak blízko, že cítíme, jako kdyby „krváceli skrz stránky“.
„Po více než deseti letech, tu nyní máme od Hilary Mantelové nejen tři knihy a 2 000 stránek, ale i dvě divadelní hry a televizní seriál (v hlavní roli s Markem Rylancem),“ upomíná týdeník The Economist. „Monumentální novelizace života z pera Hilary Mantelové ukazuje život Thomase Cromwella, prvního ministra Jindřicha VIII., jenž v roce 1530 dospěl ke svému závěru.
Ve stovkách tisíc myslí ovšem pevně předstihl svého vzdáleného příbuzného Olivera, jako nejznámějšího Cromwella v britské historii,“ dodává týdeník. Pro současnost je tento Cromwell zároveň tím, co týdeník nazývá: „vtělením [avatarem] současných úzkostí o vládnutí“.
Minulou sobotu přineslo ukázku z první kapitoly knihy The Mirror & The Light vydání listu The Guardian včetně zvukové nahrávky s anglickým hercem Benem Milesem. Koncem tohoto týdne přináší ukázku rovněž literární týdeník The Times Litterary Supplement.
>Další užitečné odkazy:
Literární sondy do podbřišku předbrexitové Anglie, RECENZE & KRITIKA
21. července 2016.
Triumf! Britské sdělovací prostředky dopředu zvučně ohlašují v těchto dnech vydání posledního dílu historické trilogie s názvem The Mirror & The Light (Zrcadlo a světlo), kterou započala spisovatelka Hilary Mantelová, oceněná prestižní Bookerovou cenou hned dvakrát, svými díly Wolf Hall (2009, č. Argo 2010) a Předveďte mrtvé (Bring Up the Bodies, 2012, č. Argo, 2013).
Literární událost desetiletí?
„Od úvodního odstavce s ostrým břitem až po dramatický konec o 863 stran později je poslední díl historické trilogie s názvem The Mirror & The Light vynikající až do poslední karmínové kapky," píše píše britský list The Independent.
Stejně jako předchozí dvě části má i tento třetí díl „epické proporce", poznamenává The Guardian, a doplňuje, že i tento závěrečný díl je ve všech ohledech „napínavý, překotný, temně komický a ohromně inteligentní, stejně jako jeho předchůdci".
Dílo, jejíž vydání je v nakladatelství Fourth Estate, jež je součástí gigantického řetězce HarpersCollins, naplánováno k vydání na 4. března, má již nyní o pozornost postaráno. Knihkupectví ohlašují, že budou pro velký zájem čtenářů, kteří si dílo již objednali, otevírat již dříve. The Financial Times míní, že toto dílo bude „jednou z publikačních událostí desetiletí". Její tudorovský antihrdina Thomas Cromwell, pravá ruka krále Jindřicha VIII., v podání Mantelové doslova nově „definoval celý žánr historické fikce", soudí The Financial Times.
Pouze list The Telegraph se trochu ošívá, když píše, že tento třetí díl je „trochu neohrabaný", ale i tak „stále brilantní". Knihkupectví Waterstones na Piccadilly každopádně připravuje na 5. března speciální akci s Mantelovou, jež připomíná časy, kdy se stály o půlnoci extatické fronty na nejnovějšího Harryho Pottera. Již nyní, píše The Telegraph, předběžné objednávka překročily svým počtem objednávky u zatím posledního díla The Testaments (Zákony) kanadské spisovatelky Margaret Atwoodové.
Jak je to možné, že její knihy mají takový úspěch? Diarmaid MacCulloch, profesor historie církve na Oxfordu, kterého citují The Financial Times, tvrdí, že to, co odlišuje Mantelovou od ostatních historiků, je nejen styl, ale především literární vhled, ona „kombinace hlubokého ponoření do období, s její výraznou schopností vytvářet věrohodné osobnosti na základě svých znalostí“.
Cromwell jako vtělení současných úzkostí
Kniha, která pokrývá období posledních čtyř let Cromwellova života - od smrti Anny Boleynové (1536) až po Cromwellovu vlastní exekuci (1540) - dosahuje mistrovské dimenze zejména v zobrazení „intrik na královském dvoře", zdůrazňuje The Independent. „Zachycuje atmosféru místa, které se dusí samo v sobě“, kde ponížení je tou nejzákladnější ingrediencí, jež se na dvoře podává v hojné míře, mezi všemi královskými rádci.
„Cromwell, bývalý obchodník s oděvy je ve středu většiny machinací. Je neustále ostražitý. U všech dveří umisťuje stráže,“ dozvídáme se o jeho bezpečnostních opatřeních v listu. V době, kdy „člověk může vstoupit branou jako váš přítel a změnit strany, zatímco přechází přes nádvoří", jak lakonicky míní Mantelové Cromwell, se ani nebylo nelze divit. Cromwell byl podle ní velký inscenátor: vše bylo pro tohoto muže s „malými, rychlými očima“ a „černým srdcem“ představením.
Období mezi lety 1536 až 1540 je poznamenané povstáními, v nichž se „Anglie hroutí do sebe, jako dům ze slámy“, píše Mantelová. Král Jindřich VIII. se obává, že Evropa, na dohled přes kanál, považuje Anglii za snadné „nízkovisící
ovoce“, zemi „vyčerpanou hrou“. Postava králova prvního ministra a důvěrníka Thomase Cromwella, jehož Reformace, jak upomíná The Guardian, sice zahrnovala „vybílení zdí, jimiž ale prosvítaly staré tváře“, má „překvapivě svěží“ rysy v „každém okamžiku“. Příběh o lidech, kteří jsou pro nás tak blízko, že cítíme, jako kdyby „krváceli skrz stránky“.
„Po více než deseti letech, tu nyní máme od Hilary Mantelové nejen tři knihy a 2 000 stránek, ale i dvě divadelní hry a televizní seriál (v hlavní roli s Markem Rylancem),“ upomíná týdeník The Economist. „Monumentální novelizace života z pera Hilary Mantelové ukazuje život Thomase Cromwella, prvního ministra Jindřicha VIII., jenž v roce 1530 dospěl ke svému závěru.
Ve stovkách tisíc myslí ovšem pevně předstihl svého vzdáleného příbuzného Olivera, jako nejznámějšího Cromwella v britské historii,“ dodává týdeník. Pro současnost je tento Cromwell zároveň tím, co týdeník nazývá: „vtělením [avatarem] současných úzkostí o vládnutí“.
***
Minulou sobotu přineslo ukázku z první kapitoly knihy The Mirror & The Light vydání listu The Guardian včetně zvukové nahrávky s anglickým hercem Benem Milesem. Koncem tohoto týdne přináší ukázku rovněž literární týdeník The Times Litterary Supplement.
>Další užitečné odkazy:
Literární sondy do podbřišku předbrexitové Anglie, RECENZE & KRITIKA
21. července 2016.
Hilary Mantelová: Zavraždění Margaret Thatcherové a jiné povídky - ukázka, RECENZE & KRITIKA, 13. července 2016.
Oceňovaná spisovatelka Mantelová píše o dávno mrtvých, jako kdyby žili teď, idnes, 17. listopadu 2012.
Oceňovaná spisovatelka Mantelová píše o dávno mrtvých, jako kdyby žili teď, idnes, 17. listopadu 2012.
Žádné komentáře:
Okomentovat