čtvrtek 8. července 2021

Dokáže láska vykoupit zlo? Carax ve filmu Anette nabobtnal jako žába

> kultura > film > Francie > Cannes > Anette > přehled recenzí

Někteří ho nazývají prokletým básníkem francouzského filmu. Režisér Leos Carax svým novým filmem Anette zahájil včera 74. ročník mezinárodního filmového festivalu v Cannes. Rozdělil jím nejen publikum, ale i uměleckou kritiku. V Česku má premiéru dnes!

Uječené melodrama, nebo tvrdohlavý experiment? Divoce-horečnatý sen, nebo temná opera o slávě? Můžete si vybrat. Milostný příběh s názvem Anette v podání dvou – Adama Drivera a Marion Cottillardové – není obyčejným filmem: jde o první Caraxův muzikál, jakýsi ani-La la Land – a hraje se v angličtině. Film je uváděn v rámci festivalové soutěže.

Nový Caraxův film vypráví příběh o rozpadu vztahu dvou prokletých milenců. Henry (Adam Driver), stand-up komik, a Ann (Marion Cotillardová), sopranistka, jsou slavným a obdivovaným párem. Jejich život se obrátí doslova vzhůru nohama, když se jim narodí zvláštní dítě s téměř nadpřirozenými dary - Annette.

Po devíti letech od Holy Motors se francouzský režisér vrátil k režii – příprava trvala od roku 2017, a zbrzdily ho nejen změny v obsazení, ale i covidová krize. Zatímco mnozí vidí ve výsledku dílo jako „rockovou operu“ inspirací bylo původně scénická verze amerického dua Sparks, kteří napsali hudbu , nazývají ho dokonce „opojným experimentem“, jiní ovšem pouze projevem „pompézní bombastičnosti“, hraničící se směšností.

Caraxův nevysvětlitelný pompézní kult

Podle Érica Neuhoffa, spisovatele a kritika konzervativního listu Le Figaro, je film „nabobtnalý jako žába“ bajkaře Jeana de La Fontaina. „Vše je nekonečné, ozdobné, bombastické. Carax má smysl pro pompéznost. Filmuje velkými písmeny. Myslí si, že se blíží vznešenému; často to ale hraničí se směšností. Toto křiklavé melodrama je velkolepý objektem, jehož veškeré úsilí bylo věnováno tomu, aby bylo obdivováno,“ píše. Podle kritika existuje jakýsi „Caraxův kult“, i když není příliš zřejmé proč.

Problémem filmu je i samotná herecká interpretace. Podle kritika bulvárního listu Le Parisien „mnoho písní rozbíjí celek“ a „některé texty dopadají naprosto hloupě“. Adam Driver „zpívá jako kastrol“, a to většinou „příliš hlasitě“, píše kritik Renaud Baronian, jenž uzavírá, že se Leos Carax a jeho film „nebojí posměchu“. „Leos Carax dokáže udělat La La Land, pokud by chtěl. Ale víme, že právě toto rozporuplný virtuos nechce. Pokračování je stále temnějším nořením do krve okouzlujícího páru tvořeného cynickým stand-up komikem a hvězdnou zpěvačkou,“ píše Journal du Dimanche.

Délka tohoto filmu (2:19 hodin) je rovněž důvodem k rozepři, pro někoho je dobře nastavený, pro jiného mu kvůli tomu nepřidává na síle. „Je to nádherně natočené, potěšení z filmu je vždy vynalézavé, musíme ale souhlasit s tím, že se jen s obtížemi necháváme unést tímto dlouhým příběhem, který jen pomalu násobí své emoce,“ píše šifra S. J.

Také katolicko-tradicionalistický list La Croix kritizuje tuto „rockovou operu“ za její délku - „získala by zpřísněním“, ale film zaujal zvláště „křehkým dítětem“, píše Stéphane Dreyfus, čímž se film „nakonec pohnul díky myšlence inscenovat postavu Annette“.

Děsivá temná podivnost fantastického příběhu


Na několik kritiků, unesených vynalézavostí, kterou předvedl Leos Carax. je Annette „neuvěřitelně inspirovaný film, který nás bez odpuštění vystavuje zlu, které otravuje srdce člověka, a to i v lásce, která ho má vykoupit“, píše zapáleně liberálně-levicový večerník Le Monde

„Děsivá podivnost fantastického příběhu vyhovuje Leosu Caraxovi lépe než pohodlí nádherných vesmírů,“ píše kritik Jacques Mandelbaum. „V 60 letech tento muž, který na plátno převedl svou kůži i horečnatost, natočil za třicet sedm let kariéry: zlomené, drzé, pohlcené ctižádostí, někdy odsouzené k samolibosti, šest celovečerních filmů. Přesto je v tomto smyslu přepychově každý jeho film nezapomenutelný,“ míní.

Tento film má ovšem zároveň všechny prostředky k „velké produkci a poezii osamělého umělce“. Pozoruhodná je i Annettina feministická dimenzr, která jde tak daleko, že z ní dělá „skvělý film éry #MeToo“, protože ukazuje „zákeřný způsob, jak uvnitř násilí vzniká násilí“, můžeme číst.

Levicový list Libération, který věnoval v den jeho uvedení v Cannes polovinu své obálky právě tomuto filmu („Driver, Carax a Cotillardové zahájili bál“), uvnitř na pěti stranách (včetně dvoustránkového rozhovoru s Caraxem), nazývá film „podivným autorským trhákem“, který je podle něho „jedinečným a opojným experimentem v dávkách ohavnosti rozpuštěné v konvencích podívané a popové magie“. V titulku kritici Julian Gester a Elisabeth Francková-Dumasová rezolutně tvrdí: „V Cannes všichni při Anette vstávají.“ 

Americký agregátor Roten Tomatoes dává filmu den po premiéře nezvyklých 90%.


Do české distribuce uvádí Anette společnost Aerofilm v den světové premiéry 6. července, a pokračuje v České republice premiérou od čtvrtka 8. července 2021.

***


> Anette

Francie / Německo / Belgie / Švýcarsko / Mexiko / Japonsko / 2020 / 139 minut / premiéra: 8. července 2021
■ žánr muzikál
■ režie: Leos Carax
■ scénář: Ron Mael, Russell Mael
■ hudba: Ron Mael, Russell Mael
■ hrají: Marion Cotillardová, Adam Driver, Simon Helberg, Rebecca Dyson-Smith, Lila Fukušima, Natalie Jackson Mendoza, Ron Mael, Kiko Mizuhara


Žádné komentáře:

Okomentovat