úterý 9. února 2021

Ian McEwan: Stroje jako já - ukázka z knihy

>  literatura > britská > Ian McEwan >  Stroje jako já


Patnáctý román anglického autora Iana McEwana zavádí čtenáře do 80. let 20. století, v nichž se ale dějí věci, které jsme neznali. V alternativních dějinách knihy Stroje jako já žijí Charlie i Miranda, ale také android Adam. Takový obyčejný příběh o lásce? Možná...

Bylo to zbožné přání i realistická naděje, byl to svatý grál vědy. Naše touhy byly všeobjímající – uskutečněný mýtus stvoření, obludný akt sebelásky. Jakmile to jen bylo možné, neměli jsme na vybranou. Museli jsme vyhovět svým choutkám a vykašlat se na důsledky. Ušlechtileji řečeno jsme se vydali uniknout vlastní smrtelnosti, utkat se, nebo dokonce nahradit Boha dokonalým já. V praktičtější rovině jsme měli v úmyslu vynalézt vylepšenou, modernější verzi nás samých a plesat nad radostí z vynalézání, nad vzrušením z mistrovského vítězství. Na sklonku dvacátého století to konečně přišlo, první krok k naplnění dávného snu, začátek dlouhé lekce, v níž jsme se měli naučit, že navzdory vlastní komplikovanosti, bez ohledu na to, jak omylný a obtížný je pouhý popis našich nejjednodušších činností a stavů bytí, je možné nás napodobit, a dokonce zdokonalit. A já byl při tom jako mladý muž, dychtivý a pohotový příjemce těchto novinek v onom mrazivém rozbřesku.

Avšak umělí lidé představovali klišé dávno předtím, než se skutečně objevili, takže když opravdu přišli, zdáli se někomu jako zklamání. Fantazie, která je svižnější než dějiny i než technologický pokrok, si už tuto budoucnost vyzkoušela v knihách a poté ve filmech a televizních seriálech, jako by nás prkenně chodící herci se skelným pohledem, nepřirozenými pohyby hlavou a s tělem ztuhlým v kříži mohli připravit na život s našimi příbuznými z budoucnosti.

Já jsem patřil k optimistům, navíc jsem po matčině smrti a prodeji rodinného domu, který se, jak se ukázalo, nacházel na ceněném developerském pozemku, oplýval nečekanými finančními prostředky. První opravdu funkční uměle vyrobený člověk s věrohodnou inteligencí a vzhledem, s uvěřitelnými pohyby a změnami výrazu, přišel do prodeje týden předtím, než se armáda vydala na svou beznadějnou misi k Falklandům. Adam stál 86 000 liber. Přivezl jsem ho domů do svého nevábného bytu v severním Claphamu ve vypůjčené dodávce. 


Učinil jsem lehkomyslné rozhodnutí, ale povzbudily mě zprávy, že si stejný model pořídil i sir Alan Turing, válečný hrdina a vrchní génius digitálního věku. Patrně ho chtěl nechat ve své laboratoři rozebrat, aby bylo možné jeho systémy a fungování řádně přezkoumat...

***

Ian Ewan: Stroje jako já (Machines Liké Me). Vydalo nakladatelství Odeon v překladu Ladislava Šenkyříka, Praha 2021, 360 stran.

Žádné komentáře:

Okomentovat