> kultura > literatura > knihy > recenze vyšla v České televizi 24, dne 14. dubna 2018.
Co je více: sláva románu, nebo sláva autora? Francouzský spisovatel David Foenkinos nepochybně ví, o čem píše. Sám je slavný dosti. Přesto v románu Záhada Henriho Picka přehání někdy tam, kde by mohl ubrat, a ubírá tam, kde by si téma žádalo více. Kniha osciluje mezi smíchem a pláčem, mezi satirou a hlubším významem. Není to pouze módní „román o románu“, ale zejména román o hledání ztraceného autora.neděle 15. dubna 2018
pátek 6. dubna 2018
Když Édouard Louis imituje třídní boj, Eddy B. musí prohrát
> kultura > knihy > recenze vyšla na portálu České televize, dne 5, dubna 2018.
Francouzský autor Édouard Louis píše ve svém debutu Skoncovat s Eddym B. sám o sobě. Hlavní hrdina, homosexuál z dělnické rodiny, dokonce nese spisovatelovovlastní původní jméno – Belleguele. Dílo má sice mnohem větší ambici než být jenjedním z dalších efektních pokusů o coming out, jenže mu chybí něco podstatného– skutečná literární kvalita. To ostatní je pouze filozofická veteš. Stala se ale zdrojem závratného úspěchu knihy – a také nekritického obdivu.
Francouzský autor Édouard Louis píše ve svém debutu Skoncovat s Eddym B. sám o sobě. Hlavní hrdina, homosexuál z dělnické rodiny, dokonce nese spisovatelovovlastní původní jméno – Belleguele. Dílo má sice mnohem větší ambici než být jenjedním z dalších efektních pokusů o coming out, jenže mu chybí něco podstatného– skutečná literární kvalita. To ostatní je pouze filozofická veteš. Stala se ale zdrojem závratného úspěchu knihy – a také nekritického obdivu.
středa 4. dubna 2018
David Foenkinos:Záhada Henriho Picka - ukázka
> literatura > knihy > ukázka z knihy Davida Foenkinose: Záhada Henriho Picka, Argo 2018.
Dopoledne Delphine s Frédérikem zazvonili u paní Pickové.
Otevřela rychle a pozvala je dál. Nechtěli jít rovnou k věci, a tak
chvíli mluvili o počasí a pak o nemocné přítelkyni, kterou Madeleine
předchozí den navštívila. Zeptal se na ni Frédéric, ale protože nikdy
neuměl věrohodně předstírat zájem o to, co mu bylo lhostejné, odpověděla
mu: „Chcete to opravdu vědět?“ Někdo může namítat, že je to totéž.
„...“ „Raději vám uvařím čaj.“ Madeleine zmizela v kuchyni, čímž
umožnila Delphině, aby svého společníka probodla pohledem. Zamilovaní
lidé občas vnímají své protějšky jako karikatury.
Pro Delphinu se
Frédéric stal prototypem společenského ňoumy; on viděl ji jako
ctižádostivou potvoru. Šeptem ho pokárala: „Přestaň s tím podkuřováním.
Tahle paní má ráda přímost, to je vidět.“ „Snažím se navodit ovzduší
důvěry. Nehraj si na svatouška. Vsadím se, že jsi už vytiskla smlouvu.“
„Já? Ne. Mám ji jen v kompu.“ „Věděl jsem to, mám tě přečtenou. Kolik jí
nabídneš za autor ská práva?“ „Osm procent,“ přiznala trochu stísněně.
„A za audiovizuální užití?“ „Fiftyfifty, klasickou taxu. Myslíš, že by
se to dalo adaptovat?“ „Ano, byl by to úžasný film. Možná i na americký
remake. Mohlo by se to odehrávat někde poblíž San Franciska,
v exteriérech ponořených v mlze.“ „Karamelový čaj se už nese,“ oznámila
Madeleine, která znenadání vtrhla do obýváku a přerušila tak jejich
vzrušenou debatu o smlouvě. Jak by mohla tušit, že její hosté už snili
o Georgi Clooneym v roli jejího manžela?
pátek 30. března 2018
Le Cléziova strastiplná cesta za Blbounem nejapným
> literatura > knihy > recenze > vyšla na portálu literární.cz, dne 26. března 2018
pondělí 12. března 2018
Gallimard stále trvá na vydání Célinových antisemitských pamfletů
> literatura > politika > společnost > Francie
> exkluzivně na Recenze & kritika
> převzato dne 15. března 2018 > portálem Festivalu spisovatelů Praha
Nejde o slovní hříčku. To sdělení je kategorické. Francouzské nakladatelství Gallimard slovy svého ředitele a majitele Antoina Gallimarda potvrdilo, že na myšlence vydat kontroverzní, totiž protižidovské literární pamflety Louise-Ferdinanda Célina (1894-1961) se nic nemění. „Projekt jsem pozastavil, ale nezřekl jsem se ho,“ řekl Gallimard počátkem března v rozhovoru pro týdeník Journal du dimanche.
středa 7. března 2018
Barvy požáru: kronika jedné epochy podle Pierra Lemaitra
> psáno pro vysílání Českého rozhlasu Vltava, pořad Mozaika, dne 7. března, od 8.40 hodin
Francouzský spisovatel Pierre Lemaitre, nositel Goncourtovy ceny - za svůj předchozí veleúspěšný román Na shledanou tam nahoře z roku 2013, jenž byl o rok později přeložen i do češtiny a loni také zfilmován - vydal v nakladatelství Albin Michel pokračování s názvem: Barvy požáru. Zamýšlená historická trilogie tímto hutným svazkem o 540 stranách postoupila od První války k období krize 30. let. Spisovatel tu je opět kronikářem doby: na příběhu rodiny bankéře Péricourta achycuje konflikty a mravy své doby.
Francouzský spisovatel Pierre Lemaitre, nositel Goncourtovy ceny - za svůj předchozí veleúspěšný román Na shledanou tam nahoře z roku 2013, jenž byl o rok později přeložen i do češtiny a loni také zfilmován - vydal v nakladatelství Albin Michel pokračování s názvem: Barvy požáru. Zamýšlená historická trilogie tímto hutným svazkem o 540 stranách postoupila od První války k období krize 30. let. Spisovatel tu je opět kronikářem doby: na příběhu rodiny bankéře Péricourta achycuje konflikty a mravy své doby.
Ztracené vzpomínky z ostrova chlapectví, kniha třetí
> literatura > knihy > recenze vyšla na portálu České televize, dne 5. března 2018
Třetí kniha šestidílné ságy Můj boj norského spisovatele Karla Ove Knausgårda se vrací názvem Ostrov chlapectví do autorova dětství. Introspektivní náladu, brázděnou impresivní přírodní vegetací, namaloval autor s obsedantním sklonem pro detail. Koketérie s Marcelem Proustem dosahuje nezřízené nevážnosti.
Třetí kniha šestidílné ságy Můj boj norského spisovatele Karla Ove Knausgårda se vrací názvem Ostrov chlapectví do autorova dětství. Introspektivní náladu, brázděnou impresivní přírodní vegetací, namaloval autor s obsedantním sklonem pro detail. Koketérie s Marcelem Proustem dosahuje nezřízené nevážnosti.
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)